Program Tasarısı Hazırlamada Öğrenme - Öğretme Sürecini maddeler halinde yazacak olursak;
1. Hazırbulunuşluk Belirleme:
- Öğrencilerin
başlangıç düzeylerini belirlemek için sınıf içi etkinlikler veya sınavlar
yapılabilir.
- Öğrencilerin
öğrenmeye ne kadar hazır olduklarını anlamak için motivasyonel sorular
sorulabilir.
2. İlgi ve İhtiyaçları Belirleme:
- Öğrencilerin
ilgi alanlarını tespit etmek ve öğrenme sürecini onlara daha ilgi çekici hale
getirmek için anketler veya grup çalışmaları yapılabilir.
- Öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemek için bireysel görüşmeler veya grup tartışmaları yapılabilir.
3. Etkinlik Planlama ve Uygulama:
- Belirlenen
hedeflere uygun olarak öğrenme materyalleri ve etkinlikleri düzenleyin.
- Öğrencilerin
aktif katılımını teşvik etmek için grup çalışmaları, örnek olay analizi veya
proje tabanlı öğrenme gibi etkinlikler düzenleyin.
- Öğrenme
materyallerini farklı zorluk seviyelerinde ve öğrenci ihtiyaçlarına göre
düzenleyin.
4. İpucu Sağlama:
- Öğrencilere
neyi, nasıl ve neden öğreneceklerini gösteren ipuçları verin.
- Öğrenme
materyallerine açıklamalar, örnekler, görseller veya videolar ekleyin.
- Öğrencilere
kendi öğrenme süreçlerinde nasıl ilerleyeceklerini gösteren rehberlik yapın.
5. Pekiştirme:
- Öğrencilerin
doğru davranışları ve yanıtları teşvik etmek için olumlu geri bildirimler ve
övgüler verin.
- İstenen
davranışların devamlılığını sağlamak için öğrencilere motivasyon sağlayın.
- Öğrencilerin
öğrenme sürecindeki başarılarını görsel veya yazılı ödüllerle takdir edin.
6. Geri Bildirim ve Değerlendirme:
- Öğrencilerin
öğrenme ilerlemesini izlemek için düzenli olarak geri bildirimler sağlayın.
- Öğrenme
hedeflerine uygun olarak öğrencilerin performansını değerlendirin.
- Öğrencilerin
geri bildirimi ve kendilerini değerlendirmelerini teşvik edin.
Öğrenme-öğretme süreci boyunca, öğrencilerin aktif katılımını teşvik etmek, ilgi ve ihtiyaçlarına odaklanmak, yönlendirici ve güçlendirici ipuçları sağlamak önemlidir. Öğretmenlerin öğrencilere rehberlik etmesi, olumlu geri bildirimler vermesi ve süreci düzenli olarak değerlendirmesi, etkili bir öğrenme-öğretme süreci sağlamak için önemlidir.
DÖNÜT
Bunun yanı sıra, öğretmenler tarafından verilen geri
bildirimler de öğrencilerin öğrenme süreçlerini değerlendirmelerine yardımcı
olur. Öğrenciler dışsal dönütlerle kendi performanslarını değerlendirebilir ve
gerekli düzeltmeleri yapabilirler.
Öğrencilere sağlanan geri bildirimler, öğrenme
motivasyonunu artırabilir ve başarılı öğrenmeyi teşvik edebilir. Negatif
dönütler ise öğrencilerde motivasyon eksikliği ve performans düşüklüğü gibi
sorunlara neden olabilir.
Öğrencilerin dönütleri doğru bir şekilde kullanabilmesi
için öğretmenlerin geri bildirimleri açık ve yapıcı olmalıdır. Dönütler
öğrencilere öğrenme süresince neyi doğru yaptıklarını, neleri
geliştirebileceklerini ve neyin yanlış olduğunu göstermelidir.
Geri bildirim süreci, öğrenme sürecinin ayrılmaz bir
parçasıdır ve öğrencilerin başarı düzeyini artırmaya yardımcı olur. Öğrencilere
sağlanan dönütler, öğretme-öğrenme sürecinin iyileştirilmesi ve öğrenci
başarısının artırılması için kritik bir faktördür.
SCHİMMEL'E GÖRE DÖNÜT ÇEŞİTLERİ
SCHİMMEL'E GÖRE DÖNÜT ÇEŞİTLERİ |
|
Teyit Edici Dönüt |
Öğrenciye Öğrenme sonuçları hakkında bilgi vermektir.
Örneğin, “Cevabın doğru.” ya da “Cevabın yanlış” |
Düzeltici Dönüt |
Teyit edici dönütle birlikte, yanı öğrencinin öğrenme sonuçlarıyla
birlikte doğru cevabın ne olduğunun da verildiği dönüttür. Örneğin, “Cevabın
yanlış.” doğru cevap “Tam Öğrenme yaklaşımı olacaktı.” |
Açıklayıcı Dönüt |
Öğrenciye öğrenme sonuçları hakkında bilgi verildiği
ğİbi> yanlış cevabın neden yanlış olduğu; doğru cevabın neden doğru
olduğunun da açıklanmasıdır. Örneğin; “Cevabın yanlış çünkü tam öğrenme yaklaşımında
öğrencilerin bireysel farklılıkları temele alınmaz. BÖylece ...” |
Teşhis Edici Dönüt |
Öğrencinin, yanlış cevabı düzeltmesi İçin neleri çalışması,
nasıl çalışması gerektiğini İlişkin bilgiyi kapsar. Örneğin, “Tam öğrenme
yaklaşımını açıklayan tabloları yeniden incelemelisin.” |
Genişletmeye/Eklemlemeye Dönük Dönüt |
Öğrencinin var olan bilgisini genişletmesini sağlamaya
dönüktür. Öğrencinin sahip olduğu bilgi ve yeni bilgi arasında İlişkiler
kurmaya ve öğrencinin sahip olduğu şemayı genişletmeye yardım eder. Örneğin;
“Tam öğrenme cevabın doğru. “Ayrıca bu yaklaşımda tüm Öğrencilere
öğrenebilecekleri gerekil zaman verilir.” |
Düzeltme
öğrencinin eksiklerini tamamlamaya ve
hatalarını düzeltmeye yönelik bir işlemdir. Öğretmenler, öğrencilere nerede
hata yaptıklarını ve nasıl düzeltebileceklerini gösteren rehberlik sağlarlar.
Düzeltme süreci, öğrencinin eksiklerini gidererek daha iyi bir anlayış ve bilgi
birikimi elde etmesini hedefler. Öğrencilere sağlanan düzeltmeler, onların
öğrenme sürecini destekleyerek daha iyi bir performans sergilemelerine yardımcı
olur.
Dikkat: Dönüt, öğrencinin yapmış olduğu davranışların
doğru veya yanlışlığı hakkında verilen bilgilerdir. Öğrencinin yapmış olduğu
yanlış davranışların eksiklerinin tamamlanması düzeltmedir- Öğrenci davranışı
ile ilgili öğrencinin hoşuna giden olumlu dönütler pekiştireç İşlevi de
görebilir.
Öğrenme - Öğretme Sürecinin Niteliğini Etkileyen Değişkenler
Öğrenme - Öğretme Sürecinin Niteliğini Etkileyen
Değişkenler |
|
Değişkenler |
Temel Özellikleri |
İpucu |
İstenen davranışa yönlendirir. Neyin, nasıl ve niçin öğrenileceğini gösterir. |
Pekiştireç |
İstenen davranışın tekrarını ve sıklığını sağlar.
Güdüleyİcidir. |
Dönüt |
Eksikleri, hataları fark ettirir. Öğrenci davranışlarının özelliğine ilişkin öğrenciye
verilen bilgidir. |
Düzeltme |
Hatayı ve eksiği giderir. Hedeften sapılmasını önler. |
Etkin Katılım |
Öğrenmelerin niteliğini yükseltir. Öğrencinin daha fazla duyu organı ite sürece dâhil
edilmesini sağlar. |
Elinize sağlık çok güzel bir anlatım olmuş.
YanıtlaSil