Öğretim Programları - Posner'un eğitim programı türleri Harris'in program türleri


■ Öğretim programı, öğrenme hedeflerinin belirlenmesi, dersin içeriğinin planlanması, öğrenci değerlendirmesinin yapılması gibi konuları içerir.

Öğretim programı, öğrenci-öğretmen etkileşimini düzenlemek, öğrencilere belirli bilgi ve becerileri kazandırmak, öğrenme sürecini yönlendirmek amacıyla kullanılır.

Programın içeriğinde, derslerin hangi konular ve alt konular üzerinde yoğunlaşacağı, hangi öğrenme etkinliklerinin kullanılacağı, öğrencilerin hangi değerlendirme araçlarıyla değerlendireleceği gibi bilgiler yer alır.

Öğretim programı, eğitim sisteminin parçası olarak öğretmenlerin ve öğrencilerin yol göstericisi rolünü üstlenir ve öğrenme sürecinin etkin bir şekilde planlanması ve yürütülmesini sağlar.

Ders programı, öğretmenlerin derslerini nasıl planlayacaklarını ve öğrencilerin ne öğreneceklerini belirlerken kullanabilecekleri bir araçtır. Öğretim programı, belirli bir dersin amacını, içeriğini, öğretme ve öğrenme süreçlerini ve değerlendirmesini belirlemek için kullanılır.

Ders programının amacı, öğrencilerin spesifik davranışları ve becerileri geliştirmesini sağlamaktır. Öğretim programı, öğrencilere ne öğretileceği ve nasıl öğretileceği konusunda yol gösterir. Program, dersin içeriğini belirler ve genellikle konulara ve alt konulara ayrılmıştır.

 

Öğretim programı, öğretmenlerin öğrenme sürecini yönetmelerine yardımcı olur. Öğretmenler, öğrenci öğrenme ihtiyaçlarını değerlendirirken ve öğrenme etkinliklerini planlarken programı kullanır. Ders programı, hangi öğrenme etkinliklerinin kullanılacağını ve öğrenme ortamının nasıl düzenleneceğini belirler.

 

Değerlendirme, öğrencilerin öğrenme hedeflerini ne derecede başardıklarının belirlenmesini sağlar. Öğretim programı, hangi değerlendirme araçlarının kullanılacağını ve öğrencilerin nasıl değerlendirileceğini belirler.

 

Özetlemek gerekirse, ders programı, bir dersin amacını, içeriğini, öğretme - öğrenme süreçlerini ve değerlendirmesini belirlemek için kullanılan bir plandır. Öğretim programı, öğretmenlerin derslerini etkili bir şekilde planlamalarına ve öğrencilerin belirlenen hedeflere ulaşmalarına yardımcı olur.

Örtük program, resmi programda yer almayan ancak öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve beklentilerine cevap veren etkinliklerin planlanması için kullanılan bir programdır. Örtük program, öğrenci başarısını etkileyen çeşitli unsurları dikkate alır.

 

Bu program, zaman, imkanlar ve materyaller gibi örgütsel unsurları içerir. Aynı zamanda öğretmen-öğrenci, öğretmen-yönetici, öğretmen-veli ve öğrenci-öğrenci ilişkilerini kapsayan ilişkisel unsurları da içerir. Örtük program ayrıca politikalar, alışılmış işlemler ve öğrenci ve toplum için ders dışı işler gibi kurumsal unsurları da içerir.

 

Örtük program, öğrencilerin öğrenme sürecinde aktif katılımcılar olmasını teşvik eder. Bu program aracılığıyla öğrencilerin kişisel gelişimi, sosyal becerileri ve ilgi alanlarının genişletilmesi desteklenir. Örtük programda yer alabilecek etkinlikler arasında saha gezileri, kültürel etkinlikler, sosyal sorumluluk projeleri, kulüpler ve atölyeler gibi birçok farklı faaliyet bulunabilir.

 

Örtük program, öğrencilerin bireysel becerilerini geliştirmelerine yardımcı olurken aynı zamanda öğrenciler arasında işbirliği ve sosyal ilişkilerin güçlendirilmesine katkı sağlar. Bu program aynı zamanda öğrenci motivasyonunu artırır ve öğrencilerin öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirmelerini sağlar.

 

Bu nedenle, örtük program, resmi programların dışında kalan ancak öğrenci gelişimine önemli katkılar sağlayan etkinliklerin planlanmasında kullanılan bir araçtır.

Örtük program, öğrenme-öğretme sürecinin etkili ve verimli kullanılmasını sağlar. Ayrıca derslerin resmi programa uygun şekilde işlenmesini sağlar. Örtük program, öğrenme aktivitelerine süreklilik kazandırır ve fırsat ve imkan eşitliğini gerçekleştirmek için bir ortam oluşturur.

Bu program aynı zamanda eğitim sürecinin ve ders programlarının değerlendirilmesinde geri bildirim sağlar. Hedef davranışlar, işlenecek konu örüntüsü, konunun işleneceği tarih ve olası süre, öğrenme sürecine yönelik etkinlikler, işlenecek konuya uygun ölçme ve değerlendirme etkinlikleri gibi unsurları içerir.

Ders planının aşamaları ise biçimsel bölüm, giriş bölümü, geliştirme bölümü, sonuç bölümü ve değerlendirme bölümünden oluşur. Biçimsel bölümde hedef ve davranışlar saptanır ve kullanılacak araç-gereçler düzenlenir. Giriş bölümünde dikkat çekme, güdüleme ve gözden geçirme aşamaları uygulanır. Geliştirme bölümünde hedef davranışlar uygun strateji ve teknikler kullanılarak öğrencilere kazandırılır. Sonuç bölümünde özetleme ve kapanış aşamaları yapılır. Değerlendirme bölümü ise hedef davranışların ölçüldüğü aşamadır.

 

Örtük program, öğrencilerin aktif bir şekilde öğrenme sürecine katılmalarını sağlar ve öğrenci motivasyonunu artırır. Aynı zamanda öğrenciler arasında işbirliği ve sosyal ilişkilerin güçlenmesine katkı sağlar. Bu program, öğrencilerin kişisel gelişimini destekler ve ilgi alanlarını genişletir. Örtük program, resmi programın dışında kalarak öğrenci gelişimine önemli katkılar sağlar.

Posner'un eğitim programı türleri hangileridir?

Posner'a göre, eğitim programı türleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

1. Resmi program: Resmi ders programlarının içeriğini ve hedeflerini belirler. Bu program, öğrencilere belirli derslerde neler öğrenmeleri gerektiğini ve nasıl değerlendirileceklerini gösterir.

2. Öğretmen programı: Öğretmenlerin tarafından öğretilecek konuların ve öğrenme etkinliklerinin planlandığı, öğretmenlerin derslerini nasıl yönlendireceğine dair programdır. Bu program öğretmenin nasıl öğreteceğini odaklanır.

3. Eksik program: Resmi programa dahil olan ancak herhangi bir nedenle öğrenme sürecinde işlenmeyen, eksik bırakılan unsurları içerir. Örneğin, sınavda soru çıkmayan bölümler bu program kapsamındadır.

4. Ekstra program: Resmi programın dışında gerçekleştirilen ancak planlı olan sosyal, kültürel ve sportif faaliyetleri içerir. Öğretmenlerin rehberliğinde gerçekleştirilen bu etkinlikler öğrencilerin sosyal katılım becerilerini geliştirmeye yöneliktir.

Bu tür programlar, öğrencilerin eğitim sürecini düzenlemek, öğretmenlerin dersleri yönlendirmesini sağlamak ve öğrenme hedeflerini belirlemek için kullanılır. Her bir program türü, öğrencilerin öğrenme sürecindeki farklı yönlerine odaklanarak öğrencilerin gelişimini destekler.

Harris'in program türleri şunlardır:

1. Açık program: Resmi olarak belirlenmiş ve öğrencilere öğretilmesi hedeflenen tüm içeriği kapsar. Bu program, resmi eğitim kurumları tarafından belirlenen ders müfredatını içerir.

2. İçsel program: Resmi program içinde yer almayan, ancak öğrencilerin öğrenme sürecinde kullanılan unsurları içerir. Öğretmenlerin derslerde kullanacağı ek materyaller, örnek sorular veya projeler bu programın bir parçasıdır.

3. İmplied program: İfade edilmemiş ama öğrenme ortamında kazandırılmak istenen becerileri içeren programdır. Örneğin, öğrencilerin işbirliği yapma, liderlik veya problem çözme becerilerini geliştirmek gibi amaçlara yönelik olarak uygulanan etkinlikler bu programın bir parçası olarak değerlendirilebilir.

Harris'in bu program türleri, öğrencilerin eğitim sürecinde hedeflenen beceri ve bilgileri kazanmasını sağlamak için kullanılır. Bu programlar, öğrencilerin eğitimine yönelik olarak yapılan planlamayı ve değerlendirmeyi destekler.

Yorumlar