EĞİTİM
Eğitim, bireyin bilgi
ve davranışlarında değişiklik meydana getirme süreci olarak tanımlanabilir,
zaman zaman kültürlere göre de değişebilir.
- Eğitimin genel ve kapsamlı tanımlarından bazıları şunlardır:
- Dar anlamda, bireyin davranışlarını değiştirme sürecidir.
- Geniş anlamda ise, bireyin toplum standartlarını, inançlarını ve yaşam tarzlarını kazanmasında etkili olan tüm sosyal süreçleri içerir.
- Kişinin, yaşadığı toplum içinde değerli olan yeteneklerini, tutumlarını ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
- Bireyin yaşadığı toplumda uygulanabilir değere sahip yeteneklerin, niteliklerin ve diğer davranış örüntülerinin kazanıldığı süreçler bütünüdür.
- Seçilmiş ve kontrol edilmiş bir ortamın, özellikle de okulun etkisi altında, sosyal becerilerin ve en iyi şekilde bireysel gelişimin sağlandığı sosyal bir süreçtir.
KÜLTÜR
Bir önceki kuşaktan
devralınan veya karşılıklı ilişki ve etkileşimler sonucu oluşturulan,
geliştirilen ve aktarılan tüm ekonomik, dinsel, siyasal, sosyal kurumlar;
sanat, dil, felsefe, töre, yöntem ve işlevleri; inanç, tutum ve idealleri
içeren maddi ve manevi değerler toplamından oluşan bir bütündür. Kültürün maddi
yönü içinde kullanılan ve sahip olunan; evler, hamamlar, halılar, kilimler,
yemek çeşitleri vb. unsurlar sayılırken, manevi yönü içinde inançlar, değerler,
töreler gibi toplumun yaşantısına yön veren öğeler bulunmaktadır.
Eğitim, doğrudan
bireyle ilgili bir kavramdır. Bundan dolayı bireyin yapısının incelenmesi
gerekir. Birey; biyolojik, psikolojik, sosyal ve kültürel bir varlıktır.
Bireyin davranışlarında ve bilgilerinde değişiklik meydana getirme sürecinde
yani eğitimin gerçekleşmesinde biyolojik, kültürel ve sosyal etmenler doğrudan
etkilidir. İnsan, çevresiyle girdiği etkileşim sonucunda sosyalleşir ve
kültürel etkileşime girer. Bu etkileşim sonucu gerçekleşen öğrenmeler eğitimin
kapsamında yer alır.
Bu nedenle eğitim,
kültürle ve toplumla ilişkili bir kavramdır ve aralarındaki ilişki aşağıdaki
gibidir:
- Eğitim, kültürün aktarılmasında önemli bir araçtır.
- Eğitim, toplumun kültürünü etkileyen ve kültüründen etkilenen bir yapıya sahiptir.
- Eğitim, görevini yerine getirirken kültürel olanaklardan yararlanır.
- Eğitim, kültürel değerlerin izlerini taşır.
- Eğitim, kültüre göre gelişmeye karşı daha az direnç gösterir.
Kültürel yayılma
süreciyle gelen maddi ve manevi öğelerle başka kültürden insan ve grupların
belli bir kültüre girmesi ve karşılıklı kültürel etkileşim sonucu her ikisinin
de değişime uğraması, kültürleşme kavramı olarak tanımlanır. Örneğin, Ankara'da
İngiliz Konsolosluğunda çalışan bir İngiliz'in öğle yemeklerinde lahmacun
yemeye, konsoloslukta çalışan Türklerin de İngilizlere özgü beş çayı içmeye
başlaması kültürleşmedir.
YAŞANTI
Bireyin doğrudan
katıldığı, algıladığı, manasını kaldığı, gözlediği olay; bilincin o anki
içeriği ayrıca bu olaydan elde ettiği bilgi olarak açıklanabilirken, bireyin
çevresiyle girdiği etkileşimler sonucu edindiği deneyimler olarak da ele
alınabilir. Yaşantı kavramı eğitsel yönden kazanılmış yaşantı ve yaşanılmış
yaşantı olmak üzere iki grupta incelenebilir. Yaşanılmış yaşantı, bireylerin
birbiriyle ve çevreyle etkileşimi sonucunda yer alan etkinliklerin tümünü
içerirken; kazanılmış yaşantı, bireylerin birbiriyle ve çevresiyle etkileşimi
sonucu bireylerde kalıcı izler bırakarak davranış değişikliği oluşturmasıdır.
Eğitim, bireyin
davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen değişimi
oluşturma sürecidir.
- Bu tanım dikkate alındığında eğitimin temel özellikleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:
- Davranış değişikliği (kasıtlı ve istenilen) ile sonuçlanır.
- Bireyin kendi yaşantısı yoluyla gerçekleşir (yaşantı ürünüdür).
- Bir süreçtir (süreç: bir zaman diliminde düzenli işlemlerden geçerek gerçekleşen dönüşüm ve örüntülü bir değişimdir).
- Bireylere toplumsal ve kültürel normları (kuralları) kazandırır.
Eğitimin temelinde insan vardır ve insanın mevcut durumu yetersiz kabul edilir. Bu nedenle insanın istenilen yönde değiştirilmesi ve bunun için çevrenin düzenlenmesi ve istenen ürüne ulaşılıp ulaşılmadığının kontrol edilmesi gerekir.
Yorumlar
Yorum Gönder
Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?