Bu konumuzda öğretim teknikleri konusunu anlatmaya devam ediyoruz. Konumuz Bireyselleştirilmiş öğretim teknikleri ve aktif öğrenme teknikleri. Hemen konuya geçelim.
Bireyselleştirilmiş Öğretim Teknikleri
Bireyselleştirilmiş öğretim tekniği, öğrenme güçlüğü olan veya hızlı öğrenen öğrenciler arasındaki seviye farkını kapatmak amacıyla gruplar oluşturularak da kullanılabilir.
Bireyselleştirilmiş öğretim tekniği, öğrencilerin farklı yeteneklere ve öğrenme ihtiyaçlarına sahip olduğunu kabul eder ve öğretimi bu ihtiyaçlara göre uyarlar. Bu teknik, öğrencilere kişiselleştirilmiş bir öğrenme deneyimi sunar ve öğrenme sürecini öğrenci merkezli hale getirir.
Bireyselleştirilmiş öğretim, öğrencilere uyum sağlamak için farklı kaynak ve materyaller kullanır ve öğrencilerin kendi öğrenme hızlarını belirlemelerine olanak tanır. Ayrıca, öğretmenler her bir öğrencinin ilgi ve yeteneklerine dayanarak individualize edilmiş öğretim stratejileri geliştirir. Bu stratejiler, öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek ve öğrenme sürecini buna göre düzenlemek için kullanılabilir.
Bireyselleştirilmiş öğretim tekniği ayrıca öğrencilere geri bildirim sağlama ve öğrenme ilerlemesini izleme fırsatı sunar. Öğrencilerin güçlü yönlerini güçlendirirken zayıf yönlerini geliştirmelerine yardımcı olur ve öğrenme sürecine aktif katılımlarını teşvik eder.
Bu teknik, bireyselleştirilmiş eğitim planlamasına dayanan
bir çerçeve sunar ve öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını karşılamak için gruplama
ve bireysel çalışma gibi farklı stratejileri içerir. Bu sayede, öğrencilerin
öğrenme potansiyellerini maksimize etmeleri ve her bir öğrencinin ihtiyaçlarına
en iyi şekilde cevap verebilen bir öğrenme ortamı yaratmak mümkün olur.
AKTİF ÖĞRENME TEKNİKLERİ
AKTİF ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
AKVARYUM : iç içe iki çember biçiminde oturan öğrencilerin
birbirlerinin görüş-lerini dinlemelerini ve kendilerini ifade etmelerini
sağlar. Analiz, sentez, değerlendirme gücü kazandırır ve empati yetisini
geliştirir. Öğrencilerin gözlem yaparak arkadaşlarının düşüncelerini not almalarını
sağlar.
KÖŞELENME : Belirgin bir yanıtı olmayan ve çelişkili
cevapları olan bir soruna, aynı alternatifi sunan Öğrencilere aynı köşede ya da
masada bir arada çalışarak düşüncelerini gerekçelendirmeyi ve grupla çalışarak
kendi görüşlerini savunmayı Öğretir. Görüş geliştirmeye benzeyen bu teknikte
görüş geliştirmeden farklı olarak bireyler benimsedikleri görüşleri
değiştirmez.
KAR TOPU (PİRAMİT) : Kar topu, önce bireysel, sonra iki
kişilik gruplar, ardından çiftlerin oluşturduğu dörtlü gruplar, dörtlülerin
birleşiminden oluşan sekizli gruplar şeklinde kademeli olarak ilerleyen ve
sonunda sunum yapılan bir tartışma tekniğidir. Aşamalı bir İlerleme ortamında
Öğrencilerin birbirlerinin görüşlerinden etkilenerek yeni görüşler üretmesiyle
üst düzey düşüncelerin değerlendirilmesini, birbirinden öğrenmesini ve canlı
bir paylaşım ortamı oluşturulmasını sağlar.
PHILIPS 66 :
Düşünmek, görüş üretmek, görüşlerini paylaşmak,
derse katılım ile problem çözme becerilerini geliştirmek amacıyla ideali altı
kişiden oluşan öğrenci gruplarındaki her bir öğrencinin bir soruna ilişkin
düşünmesi, görüşlerini grupla paylaşması ve rapor etmesiyle gerçekleşir. Bu
aşamaların altı dakika içinde gerçekleştirilmesi sağlanır.
NESİ VAR? : Betimleme, bilgileri gözden geçirme, yeni
bilgiler elde etme amacıyla oyun için dışarı çıkarılan öğrencinin verilen
ipuçları İle belirlenen kavramı bulması ile gerçekleşir.
SİZ OLSAYDINIZ NE YAPARDINIZ? : Öğrencilerin bir sorun ya da
durum karşısında "Siz olsaydınız ne yapardınız?" sorusunu
cevaplamasıyla gerçekleşir.
KAVRAM KONTROLÜ : Öğrenilen kavram, ilke., genelleme, kural
ve kurakların öğrenilip öğrenilmediğini kontrol etmek amacıyla, kartlara yazılı
kavramlarla farklı kartlardaki tanımların eşleştirmesi İle gerçekleşir.
HİKAYE HARİTASI : Bir olay ya da hikâyeyle ilgili dikkat
çekici noktaların, görsel şekiller kullanılarak sunulmasıyla gerçekleşir.
Derinlemesine düşünmeyi ve öğrenilenlerin başka bir biçimde ifade edilmesini
sağlar.
ARKASI YARIN film,
hikâye ya da oyun bir noktada durdurulur ve Öğrencilerin tahminler yaparak
gerçek durumla kıyaslama yapması sağlanır. Yaratıcı düşünme becerisi
geliştirilir.
KAVRAMSAL KARİKATÜR : Biri bilimsel açıdan doğru kabul
edilen düşünce biçimini, diğerleri ise bilimsel olarak doğruluğu olmayanları
ifade eden konuşma balonlu karikatürlerin, tartışmaya açılmasıyla görüşleri
gerekçelendirmeyi öğretir ve yaratıcılığı geliştirir.
KONUŞMA BİLETLERİ Öğrencilere
bilet sayısı kadar eşit konuşma süreleri verilerek, belirlenen sürede
kendilerini ifade etme becerisi kazandırarak iletişim becerilerini geliştirir.
GÜÇ ALANI ANALİZİ Bir
problemin çözümünde destekleyici ve engelleyici faktörleri belirlemek amacıyla
iki zıt kutup arasındaki alanın ve faktörlerin tanımlanmasıyla gerçekleşir.
KOMİTE GÖRÜŞMESİ Öğretmen
tarafından görevlendirilen bir grup öğrencinin, belli bir konuyu inceleyip
sınıftaki diğer Öğrencilere ve öğretmene yazılı veya sözel olarak rapor
hazırlamak amacıyla işe koştukları bir tekniktir.
ÖĞRENME GALERİSİ Öğrencilerin
2.-4 kişilik gruplara ayrılarak Öğrenilecek olanların listelerinin duvarlara
asılmasıyla ve Öğrencilerin sınıfı aynı bir sanat galerisi gezer gibi
“öğrendiklerinin galerisini” gezmeleriyle uygulanır.
RULMAN : İç içe İki dairedeki öğrencilerden içtekilerin
dışa, dıştakilerin içe doğru oturmaları ile gerçekleşir, karşı karşıya gelen
öğrenciler bir- birleriyle görüşlerini paylaşırlar. Her turda öğrenciler bir
yana ka-yarak farklı öğrencilerle etkileşmiş olur. İletişim becerilerinin gelişmesini,
dairelerin dönerek yeni görüş ve düşüncelerin paylaşılması-nı, zengin bir bakış
açısı kazanılmasını sağlar.
GÖREV GRUBU : Öğrenciler belli bir görevi tamamlamaya
çalışır. İlgilerine, göre gruplara ayrılan öğrencilerden istenenlerin net bir
şekilde belirtilmesi gereklidir. Hatta öğretmen bunları bir çizelge ile
netleştirebilir. Gruplar çalışmalarını bitirdikten sonra sonuçları sunar ve
değerlendirirler. Öğretmen süreçte yardımcı bir rol üstlenir.
BURADA HERKES ÖĞRETMEM : Öğrenciler öğrendikleri konular
hakkında kartlara sorularını ya da üzerinde durulmasını istedikleri konuları
yazarlar. Ardından bu kartlar toplanır ve rastgele tekrar öğrencilere
dağıtılır. Öğrenciler kendilerine gelen karttaki soru ya da konuyu araştırarak
aynı bir öğretmen gibi sunmak için hazırlık yaparlar. Bu aşamanın ardından
sorular ve yanıtlar sunulur. Sunularla İlgili tartışma yapılır.
DÖNÜŞÜMLÜ ÖĞRETME: Uygulamasında sınıf İkiye ayrılır.
Sınıfın bir yansı öğrenilecek konunun yarısını okuyarak öğrenmek için başka bir
yere geçerek çalışır. Sınıfın diğer yarısına ise öğretmem Öğrenilecek konunun,
diğer grubun çalışmadığı yarısını anlatır. Daha sonra kendi kendine çalışan
sınıf grubu gelir ve öğretmen onlara konunun çalışmadıkları tarafını
anlatırken, öğretmenden konunun yarısını dinleyen grup anlatılmayan kısmı
okuyarak çalışır. En son aşamada sınıfın iki yarısındaki öğrenciler birbiriyle
eşleşerek öğrendiklerini paylaşır ve varsa eksiklerini tamamlar. Böylece
dönüşümlü bir Öğretme etkinliği uygulanmış olur.
ÖYKÜ OLUŞTURMA : Konunun daha iyi anlaşılmasını,
öğrencilerin yazılı ifade biçimlerinin geliştirilmesini ve birlikte bir şeyler
yapabilme düşüncesine sahip olmalarını sağlamak amacıyla kullanılır.
DİYALOG : Kazandırılmak istenen Özellik ve davranışlar,
belirlenen kazanımlar doğrultusunda oluşturularak, Öğretmen ya da diğer
kişilerin bir konu üzerinde karşıt fikirleri sınıfa sözel olarak sunmasıdır.
MAHKEME : Bütün Öğrencilere konu İle ilgili araştırma yapma
ve malzeme top-lama amacıyla tartışma konusu dava gibi ele alınarak grupların
avukat, tanık, jüri üyesi, araştırmacı rolündeki üyelerinin bir araya gelmesi
ve bulduklarını tartışması ile gerçekleşir.
Yorumlar
Yorum Gönder
Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?