Bireyselleştirilmiş Öğretim Teknikleri ve Aktif Öğrenme Teknikleri


Bu konumuzda öğretim teknikleri konusunu anlatmaya devam ediyoruz. Konumuz Bireyselleştirilmiş öğretim teknikleri ve aktif öğrenme teknikleri. Hemen konuya geçelim.

Bireyselleştirilmiş Öğretim Teknikleri

Bireyselleştirilmiş öğretim tekniği, öğrenme güçlüğü olan veya hızlı öğrenen öğrenciler arasındaki seviye farkını kapatmak amacıyla gruplar oluşturularak da kullanılabilir.

Bireyselleştirilmiş öğretim tekniği, öğrencilerin farklı yeteneklere ve öğrenme ihtiyaçlarına sahip olduğunu kabul eder ve öğretimi bu ihtiyaçlara göre uyarlar. Bu teknik, öğrencilere kişiselleştirilmiş bir öğrenme deneyimi sunar ve öğrenme sürecini öğrenci merkezli hale getirir.

Bireyselleştirilmiş öğretim, öğrencilere uyum sağlamak için farklı kaynak ve materyaller kullanır ve öğrencilerin kendi öğrenme hızlarını belirlemelerine olanak tanır. Ayrıca, öğretmenler her bir öğrencinin ilgi ve yeteneklerine dayanarak individualize edilmiş öğretim stratejileri geliştirir. Bu stratejiler, öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek ve öğrenme sürecini buna göre düzenlemek için kullanılabilir.

Bireyselleştirilmiş öğretim tekniği ayrıca öğrencilere geri bildirim sağlama ve öğrenme ilerlemesini izleme fırsatı sunar. Öğrencilerin güçlü yönlerini güçlendirirken zayıf yönlerini geliştirmelerine yardımcı olur ve öğrenme sürecine aktif katılımlarını teşvik eder.

Bu teknik, bireyselleştirilmiş eğitim planlamasına dayanan bir çerçeve sunar ve öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını karşılamak için gruplama ve bireysel çalışma gibi farklı stratejileri içerir. Bu sayede, öğrencilerin öğrenme potansiyellerini maksimize etmeleri ve her bir öğrencinin ihtiyaçlarına en iyi şekilde cevap verebilen bir öğrenme ortamı yaratmak mümkün olur.

AKTİF ÖĞRENME TEKNİKLERİ

AKTİF ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ

AKVARYUM : iç içe iki çember biçiminde oturan öğrencilerin birbirlerinin görüş-lerini dinlemelerini ve kendilerini ifade etmelerini sağlar. Analiz, sentez, değerlendirme gücü kazandırır ve empati yetisini geliştirir. Öğrencilerin gözlem yaparak arkadaşlarının düşüncelerini not almalarını sağlar.

KÖŞELENME : Belirgin bir yanıtı olmayan ve çelişkili cevapları olan bir soruna, aynı alternatifi sunan Öğrencilere aynı köşede ya da masada bir arada çalışarak düşüncelerini gerekçelendirmeyi ve grupla çalışarak kendi görüşlerini savunmayı Öğretir. Görüş geliştirmeye benzeyen bu teknikte görüş geliştirmeden farklı olarak bireyler benimsedikleri görüşleri değiştirmez.

KAR TOPU (PİRAMİT) : Kar topu, önce bireysel, sonra iki kişilik gruplar, ardından çiftlerin oluşturduğu dörtlü gruplar, dörtlülerin birleşiminden oluşan sekizli gruplar şeklinde kademeli olarak ilerleyen ve sonunda sunum yapılan bir tartışma tekniğidir. Aşamalı bir İlerleme ortamında Öğrencilerin birbirlerinin görüşlerinden etkilenerek yeni görüşler üretmesiyle üst düzey düşüncelerin değerlendirilmesini, birbirinden öğrenmesini ve canlı bir paylaşım ortamı oluşturulmasını sağlar.

PHILIPS 66 :

Düşünmek, görüş üretmek, görüşlerini paylaşmak, derse katılım ile problem çözme becerilerini geliştirmek amacıyla ideali altı kişiden oluşan öğrenci gruplarındaki her bir öğrencinin bir soruna ilişkin düşünmesi, görüşlerini grupla paylaşması ve rapor etmesiyle gerçekleşir. Bu aşamaların altı dakika içinde gerçekleştirilmesi sağlanır.

NESİ VAR? : Betimleme, bilgileri gözden geçirme, yeni bilgiler elde etme amacıyla oyun için dışarı çıkarılan öğrencinin verilen ipuçları İle belirlenen kavramı bulması ile gerçekleşir.

SİZ OLSAYDINIZ NE YAPARDINIZ? : Öğrencilerin bir sorun ya da durum karşısında "Siz olsaydınız ne yapardınız?" sorusunu cevaplamasıyla gerçekleşir.

KAVRAM KONTROLÜ : Öğrenilen kavram, ilke., genelleme, kural ve kurakların öğrenilip öğrenilmediğini kontrol etmek amacıyla, kartlara yazılı kavramlarla farklı kartlardaki tanımların eşleştirmesi İle gerçekleşir.

HİKAYE HARİTASI : Bir olay ya da hikâyeyle ilgili dikkat çekici noktaların, görsel şekiller kullanılarak sunulmasıyla gerçekleşir. Derinlemesine düşünmeyi ve öğrenilenlerin başka bir biçimde ifade edilmesini sağlar.

ARKASI YARIN  film, hikâye ya da oyun bir noktada durdurulur ve Öğrencilerin tahminler yaparak gerçek durumla kıyaslama yapması sağlanır. Yaratıcı düşünme becerisi geliştirilir.

KAVRAMSAL KARİKATÜR : Biri bilimsel açıdan doğru kabul edilen düşünce biçimini, diğerleri ise bilimsel olarak doğruluğu olmayanları ifade eden konuşma balonlu karikatürlerin, tartışmaya açılmasıyla görüşleri gerekçelendirmeyi öğretir ve yaratıcılığı geliştirir.

KONUŞMA BİLETLERİ   Öğrencilere bilet sayısı kadar eşit konuşma süreleri verilerek, belirlenen sürede kendilerini ifade etme becerisi kazandırarak iletişim becerilerini geliştirir.

GÜÇ ALANI ANALİZİ     Bir problemin çözümünde destekleyici ve engelleyici faktörleri belirlemek amacıyla iki zıt kutup arasındaki alanın ve faktörlerin tanımlanmasıyla gerçekleşir.

KOMİTE GÖRÜŞMESİ    Öğretmen tarafından görevlendirilen bir grup öğrencinin, belli bir konuyu inceleyip sınıftaki diğer Öğrencilere ve öğretmene yazılı veya sözel olarak rapor hazırlamak amacıyla işe koştukları bir tekniktir.

ÖĞRENME GALERİSİ    Öğrencilerin 2.-4 kişilik gruplara ayrılarak Öğrenilecek olanların listelerinin duvarlara asılmasıyla ve Öğrencilerin sınıfı aynı bir sanat galerisi gezer gibi “öğrendiklerinin galerisini” gezmeleriyle uygulanır.

RULMAN : İç içe İki dairedeki öğrencilerden içtekilerin dışa, dıştakilerin içe doğru oturmaları ile gerçekleşir, karşı karşıya gelen öğrenciler bir- birleriyle görüşlerini paylaşırlar. Her turda öğrenciler bir yana ka-yarak farklı öğrencilerle etkileşmiş olur. İletişim becerilerinin gelişmesini, dairelerin dönerek yeni görüş ve düşüncelerin paylaşılması-nı, zengin bir bakış açısı kazanılmasını sağlar.                 

GÖREV GRUBU : Öğrenciler belli bir görevi tamamlamaya çalışır. İlgilerine, göre gruplara ayrılan öğrencilerden istenenlerin net bir şekilde belirtilmesi gereklidir. Hatta öğretmen bunları bir çizelge ile netleştirebilir. Gruplar çalışmalarını bitirdikten sonra sonuçları sunar ve değerlendirirler. Öğretmen süreçte yardımcı bir rol üstlenir.

BURADA HERKES ÖĞRETMEM : Öğrenciler öğrendikleri konular hakkında kartlara sorularını ya da üzerinde durulmasını istedikleri konuları yazarlar. Ardından bu kartlar toplanır ve rastgele tekrar öğrencilere dağıtılır. Öğrenciler kendilerine gelen karttaki soru ya da konuyu araştırarak aynı bir öğretmen gibi sunmak için hazırlık yaparlar. Bu aşamanın ardından sorular ve yanıtlar sunulur. Sunularla İlgili tartışma yapılır.

DÖNÜŞÜMLÜ ÖĞRETME: Uygulamasında sınıf İkiye ayrılır. Sınıfın bir yansı öğrenilecek konunun yarısını okuyarak öğrenmek için başka bir yere geçerek çalışır. Sınıfın diğer yarısına ise öğretmem Öğrenilecek konunun, diğer grubun çalışmadığı yarısını anlatır. Daha sonra kendi kendine çalışan sınıf grubu gelir ve öğretmen onlara konunun çalışmadıkları tarafını anlatırken, öğretmenden konunun yarısını dinleyen grup anlatılmayan kısmı okuyarak çalışır. En son aşamada sınıfın iki yarısındaki öğrenciler birbiriyle eşleşerek öğrendiklerini paylaşır ve varsa eksiklerini tamamlar. Böylece dönüşümlü bir Öğretme etkinliği uygulanmış olur.

ÖYKÜ OLUŞTURMA : Konunun daha iyi anlaşılmasını, öğrencilerin yazılı ifade biçimlerinin geliştirilmesini ve birlikte bir şeyler yapabilme düşüncesine sahip olmalarını sağlamak amacıyla kullanılır.

DİYALOG : Kazandırılmak istenen Özellik ve davranışlar, belirlenen kazanımlar doğrultusunda oluşturularak, Öğretmen ya da diğer kişilerin bir konu üzerinde karşıt fikirleri sınıfa sözel olarak sunmasıdır.

MAHKEME : Bütün Öğrencilere konu İle ilgili araştırma yapma ve malzeme top-lama amacıyla tartışma konusu dava gibi ele alınarak grupların avukat, tanık, jüri üyesi, araştırmacı rolündeki üyelerinin bir araya gelmesi ve bulduklarını tartışması ile gerçekleşir.

Yorumlar