Sorun Merkezli Program Tasarımları ve EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ konularını bu yazımızda anlatmaya çalışacağız
Yaşam şartları tasarımı
Merkezinde okulda karşılaşılan sorunların okul dışındaki
sorunlara benzemesini ve öğrencilerin anlama becerilerinin derinleştirilmesini alır.
Bu tasarımın amacı ise öğrencinin anlamlı hale getirmek ve
öğrenmenin yaşama uyarlanması olarak sayabilir.
Son olarak bu tasarımın özelliği ise sorun çözme ilkelerine
ağırlık vermesi ve öğrencilerin geçmiş deneyimlerini kullanmalarını
sağlamasıdır.
Önemli Yaşam şartları tasarımının belirli güçlü gönleri
vardır. Bu tasarım yaklaşımı konuyu, sosyal yaşamın kategorilerini merkeze
alarak ve ayrı konuları kapsayarak bütün bir formda sunar. Sosyal ve kişisel
sorunlara yoğunlaştığı için, öğrencileri Öğrenmeye ve sorun çözme
uygulamalarına teşvik eder. Konunun gerçek durumlara bağlanması programın
uygunluğunu artırır. Buna karşın eksik yönleri ve zorlukları da vardır. Belki
de en büyük zorluğu, yaşamın temel alanlarının düzeninin ve kapsadığı alanın
neler olduğunu belirlemektir. Örneğin-, şimdiki zamanın önemli aktiviteleri,
gelecekte de başlıca aktiviteler olacak mı olmayacak mı gibi sorular
doğrultusunda konu alanının belirlenmesi oldukça zor bir uğraştır.
Çekirdek tasarım
Merkezdeki asıl konuyu çok iyi anlayan, sorun çözme
becerileri ve genel kültürü çok iyi olan bir öğretmene gereksinim duyar. Bu
tasarım yaklaşımında da, öğretmenlerin donanımlı olması önemlidir, ancak
yaşantı merkezli programlardaki gibi konuyla ilgili donanım daha da önemlidir.
Toplumsal Sorunlar ve Yeniden Kurmacılık Tasarım
Bu tasarım yaklaşımı, öğrencilerin toplumsal sorunlarla ilgilenerek, yeniden yapılandırma projeleri üretmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin sosyal değişime katkıda bulunabileceklerine ve adil bir toplum yaratma potansiyellerinin olduğuna inanılmaktadır.
Bu tasarım yaklaşımında, öğrencinin bireysel ihtiyaçlarını karşılamakla birlikte, toplumsal görüş birliği oluşturmasına da önem verilmektedir. Öğrencilerin sorunları analiz etme becerileri geliştirilmektedir.
Bu tasarım yaklaşımı, çocuk merkezli program tasarımlarını
eleştirmekte ve öğrencilerin hedeflerden sapabileceğini ve bu tasarımların
karmaşa yaratabileceğini savunmaktadır. Öğretmenlerin rehberlik ettiği bir
süreç ile öğrencilerin toplumsal sorunları anlamaları ve çözüm önerileri
üretmeleri hedeflenmektedir.
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
ABD'de Yaygın olan Modeller:
Amerika'da en yaygın dört modele aşağıda yer verilmiştir. Bunlar “Taba", “Tyler", “Taba - Tyler" ve “Sistem Yaklaşımı" modelleridir. Türkiye'de ve dünyada en çok kabul gören model ise “Taba-Tyler" modelidir.
Taba Modeli:
- İçeriğin Seçimi: Öğretim programında yer alması gereken
içeriğin belirlenmesidir.
- İçeriğin Düzenlenmesi: Belirlenen içeriğin bir yapıya
oturtulması ve sıralanmasıdır.
- Öğrenme Yaşantılarının Seçimi: Öğrencilerin içeriği
öğrenirken kullanacakları deneyimlerin seçilmesidir.
- Öğrenme Yaşantılarının Düzenlenmesi: Seçilen öğrenme
deneyimlerinin bir düzen içinde organize edilmesidir.
- Neyin Nasıl Değerlendirileceğinin Saptanması: Öğrencilerin
öğrendiklerinin nasıl değerlendirileceğinin belirlenmesidir.
- Program Öğelerinin Sırası ve İlişkilerin Kontrolü:
Programda yer alan öğelerin sıralanması ve aralarındaki ilişkilerin
belirlenmesidir.
Tyler Modeli:
- Kesinleşmiş Öğretim Amaçları: Amaçlar belirlenir ve bunlar
programın temelini oluşturur.
- İçerik Yapısı: Belirlenen amaçlar doğrultusunda içerik
oluşturulur.
- Öğrenme Deneyimleri: Öğrencilere sunulan öğrenme
deneyimleri ve etkinlikler belirlenir.
- Öğretim Yöntemleri: Öğrencilere sunulan öğretim yöntemleri
ve stratejileri belirlenir.
- Değerlendirme: Öğrencilerin öğrenme düzeylerini ve
programın etkililiğini değerlendirmek için kullanılan yöntemler belirlenir.
Bu modellerin kullanımı öğretim programlarının etkin ve
sistematik bir şekilde geliştirilmesine olanak sağlamaktadır. Her modelin
farklı özellikleri ve adımları bulunmaktadır, bu nedenle seçilecek model
programın hedeflerine ve gereksinimlerine uygun olmalıdır.
Önemli: Tyler Modeli, program geliştirme sürecinde
hedeflerin belirlenmesi aşamasında yapılması gerekenleri açıkça
göstermektedir.
Önemli Taba modeli, program geliştirme sürecini çok iyi
Özetlemekte ve bu süreci bir akış şeması İle göstermektedir. Taba-Tyler
Modeli, dünyada ve Türkiye’de en çok kullanılan ve kabul gören modeldir.
TÜRKİYE’DE YAYGIN OLAN PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Türkiye’de programlarda amaçlar, içerik, Öğrenme - öğretme
süreçleri (eğitim durumları) ve değerlendirme öğeleri birbirini İzleyerek yer
alır. Türkiye’de programlar Taba-Tyler Modeline uygundur. (Örnek: MEB Modeli,
Demirel Modeli, EARGED Modeli, TTK Modeli.)
Yorumlar
Yorum Gönder
Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?