Program Tasarısı Hazırlamada Hedef konumuzu şu şekilde başlayabiliriz.
Eğitimde program, geliştirme tasarısı hazırlanırken
ihtiyaçlara göre belirlenen hedefler, bunlara uygun içerik, hedeflere ve
içeriğe göre öğrenme - öğretme süreci ve bunların hepsine göre de değerlendirme
yapılmalıdır. Bir program geliştirme tasarısında; hedefler, içerik (konu),
eğitim durumları (öğrenme - öğretme süreci) ve değerlendirme (sınama durumları)
öğelerinde yapılması gerekenler eksiksiz bir şekilde yerine getirilmelidir.
Önemli : "Programlar hangi temel öge ile başlar?” ya da
"Programların ilk temel öğesi hangisidir?” denildiğinde, “Hedef”;
"Program geliştirme süreci hangi aşama İle başlar?” denildiğinde ise
"ihtiyaç belirleme” akla gelmelidir
Öğrenme Öğretme Yöntemleri ve Materyalleri dersi kapsamında,
öğrenme-öğretme sürecinin planlanması için bu üç düzeyde hedef belirlenir. Uzak
amaçlar genellikle müfredat belgesinde belirtilen genel hedeflerdir. Öğretmen,
bu genel hedeflere uygun olarak öğrenme hedeflerini belirler. Öğrenme
hedefleri, öğrencilerin bilgi, beceri, tutum ve değerlerinde hedeflenen
değişiklikleri ifade eder. Öğretmen, öğrenme hedeflerine uygun olarak öğretim
planını oluşturur ve bu plana uygun olarak öğrenme-öğretme etkinliklerini
gerçekleştirir. Öğretim materyalleri, öğrenme-öğretme sürecinde kullanılan
araçlardır ve öğretimin etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesini
sağlar. Öğretmen, öğretim materyallerini seçer ve kullanırken öğrenme
hedeflerine uygun olanları tercih eder. Öğretmen aynı zamanda, öğrencilerin
öğrenmelerini değerlendirirken de öğrenme hedeflerine uygun değerlendirme
araçlarını kullanır.
Bu sayede öğrencilerin hedefler doğrultusunda ilerlediğini ve hedeflere ulaşıp ulaşmadıklarını değerlendirme imkanı sağlanır. Program geliştirme süreci, ihtiyaç belirleme ile başlar. İhtiyaç belirleme, mevcut durumu analiz ederek gereksinimlerin belirlenmesini ve hedeflerin tanımlanmasını içerir. Programın amacı ve hedefleri belirlendikten sonra, içerik (konu) ve öğrenme-öğretme süreci planlanır. Bu aşamada, programın bütünleyici unsurları olan öğrenme hedefleri, öğrenme-öğretme yöntemleri, öğretim materyalleri ve değerlendirme araçlarına dikkat edilerek programın tasarımı oluşturulur.
Örneğin, bir genel amaç olarak "Öğrenci, edebiyat eserlerini analiz edebilme becerisine sahip olmalıdır" hedefi belirlenebilir. Bu hedefi daha spesifik hale getirmek için özel hedefler oluşturulabilir. Örneğin, "Öğrenci, bir romanı analiz ederek karakterlerin özelliklerini ve ilişkilerini yorumlayabilmelidir" şeklinde bir özel hedef belirlenebilir.
Bu hedeflere ulaşmak için öğrenme-öğretme sürecinde çeşitli
yöntemler ve materyaller kullanılabilir. Örneğin, sınıf içinde tartışmalar,
küçük grup çalışmaları, yazılı ödevler gibi etkinliklerle öğrencilerin edebiyat
eserlerini analiz etme becerilerini geliştirmeleri sağlanabilir. Ayrıca,
edebiyat eserleri, yazılı ve görsel materyaller gibi kaynaklar da öğretimde
kullanılabilir.
Öğrencilerin hedeflere ne kadar yaklaştığını değerlendirmek
için çeşitli değerlendirme araçları kullanılabilir. Örneğin, öğrencilere
edebiyat eserlerini analiz etmelerini gerektiren ödevler verilebilir veya sınıf
içinde yapılan tartışmalarda öğrencilerin yorumlama ve analiz becerileri
gözlenebilir. Bu değerlendirme araçları öğrencilerin hedeflere ne kadar
ulaştığını belirlemek için kullanılabilir.
Hedef Beliklerken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
- Hedeflerin öğrencinin, toplumun ve konu alanının
ihtiyaçlarına uygun olarak belirlenmesi önemlidir. Hedefler, gerçek ihtiyaçlara
yanıt verecek şekilde olmalıdır.
- Hedefler, içerikle tutarlı olmalı ve konuyla bağlantılı
olmalıdır. Ayrıca hedefler kendi içinde tutarlı olmalıdır.
- Hedefler, sürekli gelişmeye ve ilerlemeye dönük olmalıdır.
Öğrencinin öğrenme sürecinde sürekli ilerlemesi sağlanmalıdır.
- Hedefler, öğrencinin ulaşabileceği ve
gerçekleştirebileceği şekilde olmalıdır. Öğretim sürecinin sonunda
gerçekleştirilebilecek hedefler belirlenmelidir.
- Hedefler, öğrencinin özel yeteneklerine ve davranışlarına
yönelik olmalıdır. Öğrencinin bireysel özellikleri dikkate alınarak hedefler
belirlenmelidir.
- Hedefler, herkes tarafından anlaşılır ve açık bir şekilde
ifade edilmelidir.
- Hedefler, tek bir özelliğe yönelik olmalıdır. Ayrıca
belirli bir davranış grubunu kapsayacak şekilde geniş ifade edilmelidir.
- Hedefler, öğrenme sürecini değil, öğrenme ürününü
yansıtmalıdır. Öğrencinin hedefe ulaşması ve hedefin gerçekleşmesi önemlidir.
- Hedefler, birbirini izleyen aşamalı bir yapıya sahip olmalıdır. Örneğin, bilgi basamağındaki hedef gerçekleşmeden kavrama düzeyindeki hedef gerçekleşemez. Hedefler arasında bir bağlantı ve ilerleme olmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder
Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?