Bu konumuzda Program Tasarısı Hazırlama İçerik konusundan bahsedeceğiz. ilk başta içerik nedir?
İÇERİK
- "Ne Öğreteceğiz?” sorusuna yanıt arar.
- Öğretilecek bilgi, kavram, olgu ve konuların
düzenlenmiş bütünüdür.
- Hedeflenen kazanımların gerçekleşmesi amacına hizmet
eder.
- Kazanımlar doğrultusunda hazırlanan konuların içerdiği bilgiler kullanılabilir ve yararlanılabilir olmalıdır.
İÇERİĞİN SEÇİMİNDE KULLANILACAK ÖLÇÜTLER
- İlgililik: Hedeflerle ilişkili olmalı ve hedeflere göre
belirlenmelidir.
- Ekonomiklik: Sistematik ve iyi örgütlenmiş olmalı,
gereksiz bilgilere yer vermemelidir.
- Yaşama yakınlık: Uygulanabilir, gerçekleştirilebilir,
kullanılabilir olmalıdır.
- Kendi kendine yeterlilik: Gerektiği ve yeteri kadar
ayrıntılı olmalıdır.
- Bilimsellik: Araştırma bulgularını ve sonuçlarını
dikkate almalıdır.
- Anlamlılık: Öğrencinin kavrayabilme gücünü dikkate
almalıdır. İçerdiği örnekler içeriği açıklayıcı olmalı, öğrencilerin
deneyimlerini zenginleştirmeli ve daha önce öğrendikleri ile ilişkili
olmalıdır.
- Düzeye uygunluk: Öğrenilebilir ve öğretilebilir
olmalıdır. Öğrencinin hazır bulunuşluğuna uygun olmalıdır.
- Yararlılık/faydalılık: Bireyin ve toplumun işine
yarayabilecek bilgilerden oluşmalıdır.
- Geçerlik/Güncellik: Özel bir alanla ilgili, sınırlı,
güncel ve bilimsel açıdan doğru olmalıdır. Öğrencilere yeterli materyal
sunmalıdır.
- Güvenirlik: Düzenlenmiş ve açık her durumda
uygulanabilen ve değerlendirilebilen, yeterli düzeyde kendini açıklayabilen
şekilde olmalıdır. Bilginin kendi içinde tutarlı olmasıdır.
- Optimal yapı: İçeriğin öğrencinin kolaylıkla
anlayabileceği sadelikte bir yapı sergilemesidir. Optimal yapı, bilginin
kullanılabilirliğinin sağlanmasıdır.
- Denge: Kendi içerisinde bütünleştirilmiş bilgi yapısına
eklenen ve çıkarılan öğelere rağmen anlamlı bütünlüğün bozulmamasıdır.
- Bağımlılık: Bir bilgi türünün bir başka bilgi türüyle
bilgi üretme açısından az veya çok ilişkili olmasıdır.
- Soyutlama: Öğrencilerin içerikte verilen bilgi ile
ilgili ana fikre ulaşmalarıdır.
- Vardama: İçerik, öğrencinin elde ettiği bilgi ve
becerilere dayanarak geleceği yorumlamasına ve tahminde bulunmasına olanak
verecek şekilde oluşturulmalıdır.
- Alıştırma: İçeriğin başlangıç ve bitiş kısmında,
hedeflenen davranışlarla ilgili bir dizi soruların yer almasıdır.
- Şema: İçerik öğrencilerin kendi öğrenme şemasını
kurmasına izin verecek esneklikte düzenlenmelidir. Çünkü öğrenilen yeni
bilgilerin anlamlandırılmasında bireylerdeki mevcut bilgi birikimleri (şemalar)
kullanılır.
- Kaynaşıklık: Öğrenme konuları ve etkinlikleri,
birbiriyle tutarlı ve ilişkili olarak düzenlenmelidir. Dikey ve yatay
kaynaşıklık olarak ikiye ayrılır.
- Dikey kaynaşıklık: Öğrenme konularının ön koşul
öğrenmelere dayalı olarak basitten zora doğru ardışıklık ve aşamalılık
özelliklerine uygun olarak düzenlenmesidir.
- Yatay kaynaşıklık: Yaşantıların benzerliği ilkesine uygun olarak bir öğrenme konusunun aynı ve farklı disiplinlerde verilmesidir. Önceki öğrenmelerle, sonraki öğrenmeler arasında kurulan ilişki, yatay kaynaşıklık çerçevesinde yer alır.
Programlarda ve planlarda içeriğin basitten karmaşığa, somuttan soyuta, kolaydan zora, yakın çevre ve zamandan uzağa doğru aşamalı ve birbirinin ön koşulu olacak şekilde sıralanması gerekmektedir. Konular temel kavram, olgu ve ilkelere dayandırılarak, bir bütün oluşturacak şekilde yapılandırılmalıdır.
İÇERİK SEÇİMİNDE DİKKAT EDİLECEK ÖLÇÜTLER:
- Kullanım Sıklığı: Bireyler için yaşamın farklı
alanlarında gerekli olan bilgi, tutum ve becerileri geliştirmede temel
oluşturacak konulara ve yazılı metinlerde kullanım sıklığı en çok olan
sözcüklere yer verilmelidir.
- Nitelik: Bireyler için yararlı olan bilgi, tutum ve
becerilerin eğitim yoluyla kazandırılmasına önem verilmelidir.
- Önemlilik: Kullanım sıklığı az olsa bile üzerinde
durulması gereken bilgilere yer verilmelidir.
- Evrensellik: Uzun süre insanlara yararlı olan bilgi,
beceri ve tutumlar yeni bilgilerden daha önemlidir.
- Verimlilik: Konu seçiminde verimlilik büyük oranda
etkili öğretime bağlıdır.
- Zorluk: Okul dışında zor öğrenilen konular, programa
yerleştirilerek öğrencilere kazandırılmalıdır.
- Eğitsel Gereklilik: Nüfusun genelinde olmadığı gözlenen gerekli bilgi, beceri ve tutumlar okul programının içeriğinde yer almalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder
Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?