Öğretim Stratejileri

Öğretim Stratejileri 3 başlık altında toplayabiliriz. Bunlar Sunuş Yoluyla Öğrenme, Buluş Yoluyla Öğrenme ve Araştırma Yoluyla Öğrenme'dir. Şimdi bunları anlatmaya çalışalım.

Sunuş Yoluyla Öğrenme

  • Öğretmen merkezlidir.
  • Öğretim bir tümdengelimsel yaklaşım üzerinden gerçekleşir.
  • Örneklerle destekli bilgi sunumu önemlidir.
  • Bilgiler öğretmen tarafından tamamen aktarılır.
  • Kavram haritaları önemli bir rol oynar.

Sunum aracılığıyla öğrenme yaklaşımının planlanması üç aşamada gerçekleşir:

1. Öğrenciden beklenen davranışlar belirlenir.

2. İşlenecek konu belirlenir.

3. Örnekler hedef ve içerik doğrultusunda seçilerek hazırlanır.

Uygulandığında, öncelikle öğrenciler hedeflerden haberdar edilir ve konunun önemi vurgulanır. Ardından öğrencilerin önceki bilgileri ile bağlantılar kurularak bilgiler organize edilir. Bu, öğrencilerin motive olmasını sağlayacaktır. Sözlü açıklamalar, şemalar, somut modeller, grafikler, benzetmeler, ders kitaplarının başında verilen hedefler, anahtar kavramlar, hazırlık çalışmaları, özetler ve özellikle kavram haritaları, öğrencilere örnek teşkil edebilir.

Buluş Yoluyla Öğrenme

  • Öğrenci merkezlidir.
  • Bilgiler öğrenciler tarafından araştırılıp bulunur.
  • Öğrencinin problem çözme yeteneğine dayanır.
  • Öğretmen öğretime problemle başlar, örnekler verir ve farklı kaynaklar önerir.
  • Öğrenciler sunuş ve genellemelere ulaşırken derinlemesine analiz yapar.
  • Öğretim tümevarımsal bir yol ile gerçekleşir.

 

Buluş/Keşfetme yoluyla öğretim adımları:

1. Öğretmen örneği sunar.

2. Öğrenci örneği tanımlar.

3. Öğretmen ek örnekler sunar.

4. Öğrenci yeni örnekleri tanımlar ve birinci örnekle bağ kurar.

5. Öğretmen ek örnekler verir ve olumsuz örnekler sunar.

6. Öğrenci örnekleri karşılaştırır ve duruma ters düşen örnekleri belirler.

7. Öğretmen, öğrenciden anında örneğin özelliğini ya da ilişkiyi bulmasını ister.

8. Öğrenci tanımı yapar ve ilişkiyi kurar.

9. Öğretmen, öğrenciden ek örnekler bulmasını ister.

 

Araştırma yoluyla öğrenme, öğrencilerin aktif katılımını teşvik eder ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirir. Öğrenciler, bilgiyi araştırma ve analiz etme yoluyla kendileri keşfeder ve böylece kalıcı öğrenme sağlanır. Öğrenciler, öğretmenlerin rehberliğiyle sorunlara çözüm bulur ve bilgiyi uygulayarak gerçek hayatta kullanabilecekleri beceriler geliştirirler.

Araştırma Yoluyla Öğrenme

Bu öğrenme yöntemi, öğrencilerin kendi başlarına bilgi edinmelerini ve öğrenme sürecine aktif bir şekilde katılmalarını teşvik eder. Öğretmen, öğrencilerin rehberliğini yaparak onları araştırma yapma, analiz etme ve sonuç çıkarma yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur. Öğrenciler, kendilerine sunulan bir konu veya problem üzerinde derinlemesine araştırma yapar, verileri toplar, analiz eder ve sonuçlara ulaşır.

Bu süreçte, bilimsel yöntem kullanılır ve bilimsel araştırma aşamaları izlenir. Öğrenciler, problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirirken, öğrendikleri bilgileri gerçek hayatta uygulama fırsatı bulurlar. Araştırma yoluyla öğrenme, öğrencilerin zaman yönetimi becerilerini de geliştirir, çünkü araştırma yapma süreci zaman alıcı bir aktivitedir. Buna ek olarak, öğretmenlerin bilgiyi doğrudan vermek yerine öğrencilerin kendilerinin bilgiye ulaşmasını teşvik ettiği bir yöntemdir.

Yorumlar