Eğitim Programlarında tasarım yaklaşımlarını ve modellerinde konu merkezli (derslere göre) program tasarımlarını aşağıdaki başlıklarda incelemek mümkündür.
Disiplin Tasarımı:
Özellikleri
Bilim dalları olarak
kabul edilen derslerin ve alanların bilim insanlarının uygulama yöntemleriyle
çalışması
Ortak noktaların ve
benzer yapıya sahip bilgilerin aym disiplin (ders) İçerisinde yer alması
Disiplin Tasarımının
önem verdikleri:
Bilgilerin
öğrencilerin yaşamlarıyla ilgili olmasına
Öğrencinin programa
uyumuna
Disiplinlerin gerekli
gördükleri bilgi ve becerilerin öğrenciler tarafından kazanılmasına
Disiplin tasarımında,
öğrencilerin belirli bir disiplinin yöntemlerini öğrenerek, kavramların ve
prensiplerin nasıl geliştiğini anlamaları hedeflenir. Disiplin tasarımı,
öğrencilerin konuları ayrı ayrı ele almak yerine, farklı disiplinlerin
perspektiflerini birleştirerek anlamalarını sağlar.
Bu yaklaşım,
öğrencilerin bilgiyi sadece edinmekle kalmayıp, aynı zamanda nasıl
oluşturduklarını ve bağlantılar kurduklarını da vurgular. Öğrenciler,
öğrendikleri disiplinlerin özel yöntemlerini kullanarak sorunları çözerken
eleştirel düşünme ve analitik becerilerini geliştirirler.
Disiplin tasarımı,
öğrencilere daha kapsamlı bir eğitim sunarak, farklı disiplinler arasında
bağlantılar kurmayı ve disiplinler arası çalışma becerilerini geliştirmeyi
amaçlar. Bu yaklaşım, öğrencilerin dünya problemlerine daha bütünsel bir
şekilde bakmalarını ve çözüm önerileri geliştirmelerini sağlar.
Sonuç olarak, disiplin
tasarımı öğrencilere disiplinler arası bir bakış açısı kazandırırken aynı
zamanda disiplinlerin özel yöntem ve kavramlarını da anlamalarını sağlar. Bu
yaklaşım, öğrencilerin daha derin bir anlayış geliştirmelerine ve daha etkili
bir şekilde problem çözmelerine yardımcı olur.
Geniş Alan Tasarımı
öğrencilerin birden
fazla disiplini bir arada ele aldığı bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımda,
öğretmenler, içeriği daha esnek bir şekilde seçer ve farklı konuları
birleştirerek öğrencinin konular arası ilişkileri görmesini sağlar.
Geniş Alan Tasarımı
ayrıca, düzensiz ve parçalı bilgileri bütünleştirerek daha anlamlı öğrenmeler
gerçekleştirmeye çalışır. Bu yaklaşım, öğrencilere konuları aşamalı olarak
öğretirken, öğrenmelerini daha anlamlı hale getirmeyi amaçlar.
Diğer bir özellik ise,
ortak gönleri olan dersleri birlikte ele almaktır. Öğretmenler, ortak ilgi
alanlarına sahip dersleri bir araya getirerek, öğrencilerin disiplinler arası
ilişkileri daha iyi anlamalarını sağlar.
Geniş Alan Tasarımı,
öğrencilerin disiplinler arası çalışma becerilerini geliştirmelerini ve
konuları daha bütünsel bir şekilde ele almalarını destekler. Bu yaklaşım,
öğrencilerin daha etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlarken, aynı zamanda
bilginin daha derin ve anlamlı bir şekilde öğrenilmesini hedefler.
Süreç tasarımı
Öğrencilerin nasıl
öğrendiklerine ve öğrendiklerini nasıl uyguladıklarına odaklanır. Bu yaklaşım,
öğrencilerin öğrenme sürecine katılımlarını teşvik eder ve eleştirel düşünmeyi
geliştirmeyi hedefler.
Süreç tasarımında,
belirli konuların öğrenilmesi sadece önemli değildir, aynı zamanda öğrencilerin
bu süreci nasıl öğrendiklerine de odaklanılır. Genel öğrenme yöntemlerinin yanı
sıra, öğrencilerin öğrenme yollarını da öğrenmeleri önemlidir. Bu tasarım yaklaşımı,
eleştirel düşünmeyi öğretmek için farklı öğretim programlarına örnek olabilir.
Süreç tasarımı aynı
zamanda öğrenci merkezli tasarımlara benzer ve öğrencinin öğrenme sürecine ve
bilginin öğrenilmesine önem verir. Bu yaklaşım, öğrencilerin aktif olarak
katıldığı bir öğrenme ortamı sağlar ve öğrencilerin öğrenme sürecini
anlamalarını sağlar.
Korelasyonel tasarım
Birçok değişken
arasındaki ilişkileri inceleyen bir araştırma tasarımıdır. Bu tasarım,
araştırmacıların değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için korelasyon
katsayılarını kullanmalarını sağlar.
Korelasyonel tasarım,
araştırmacıların birden çok değişken arasındaki ilişkiyi anlamalarına yardımcı
olur. Örneğin, bir araştırmacı, kişinin yaşının, kilosunun ve fiziksel aktivite
düzeyinin arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. Araştırmacı, bu değişkenler arasında
pozitif, negatif veya hiçbir ilişki olup olmadığını belirleyebilir.
Korelasyonel tasarım,
ilişkisel bir tasarım olarak da adlandırılabilir. Bu tasarım, bir nedensel
ilişkiyi doğrulamaz, sadece değişkenler arasındaki ilişkileri düzenler.
Araştırmacılar korelasyonel bir tasarım kullanarak, belirli bir hipotezi test
edebilir veya iki veya daha fazla değişken arasındaki ilişkileri
belirleyebilir.
Korelasyonel tasarım,
verilerin toplanması ve analizinde kullanılan çeşitli istatistiksel yöntemleri
içerebilir. Bu tasarım, korelasyon katsayısı (örneğin Pearson korelasyon
katsayısı veya Spearman sıralı korelasyon katsayısı) kullanarak değişkenler
arasındaki ilişkileri ölçebilir.
Sonuç olarak,
korelasyonel tasarım, değişkenler arasındaki ilişkileri anlamak için kullanılan
bir araştırma tasarımıdır. Araştırmacılara, değişkenler arasındaki ilişkileri
belirlemek ve anlamlandırmak için istatistiksel yöntemlerin kullanılmasını
sağlar.
Anlatım gayet güzel olmuş. Elinize sağlık kpsshanesi
YanıtlaSilGüzel Yorumunuz için teşekkür ederiz
YanıtlaSil