Konu Merkezli (Derslere Göre) Program Tasarımları


Eğitim Programlarında tasarım yaklaşımlarını ve modellerinde konu merkezli (derslere göre) program tasarımlarını aşağıdaki başlıklarda incelemek mümkündür.

Disiplin Tasarımı:

Özellikleri

Bilim dalları olarak kabul edilen derslerin ve alanların bilim insanlarının uygulama yöntemleriyle çalışması

Ortak noktaların ve benzer yapıya sahip bilgilerin aym disiplin (ders) İçerisinde yer alması

Disiplin Tasarımının önem verdikleri:

Bilgilerin öğrencilerin yaşamlarıyla ilgili olmasına

Öğrencinin programa uyumuna

Disiplinlerin gerekli gördükleri bilgi ve becerilerin öğ­renciler tarafından kazanılmasına

 

Disiplin tasarımında, öğrencilerin belirli bir disiplinin yöntemlerini öğrenerek, kavramların ve prensiplerin nasıl geliştiğini anlamaları hedeflenir. Disiplin tasarımı, öğrencilerin konuları ayrı ayrı ele almak yerine, farklı disiplinlerin perspektiflerini birleştirerek anlamalarını sağlar.

 

Bu yaklaşım, öğrencilerin bilgiyi sadece edinmekle kalmayıp, aynı zamanda nasıl oluşturduklarını ve bağlantılar kurduklarını da vurgular. Öğrenciler, öğrendikleri disiplinlerin özel yöntemlerini kullanarak sorunları çözerken eleştirel düşünme ve analitik becerilerini geliştirirler.

 

Disiplin tasarımı, öğrencilere daha kapsamlı bir eğitim sunarak, farklı disiplinler arasında bağlantılar kurmayı ve disiplinler arası çalışma becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Bu yaklaşım, öğrencilerin dünya problemlerine daha bütünsel bir şekilde bakmalarını ve çözüm önerileri geliştirmelerini sağlar.

 

Sonuç olarak, disiplin tasarımı öğrencilere disiplinler arası bir bakış açısı kazandırırken aynı zamanda disiplinlerin özel yöntem ve kavramlarını da anlamalarını sağlar. Bu yaklaşım, öğrencilerin daha derin bir anlayış geliştirmelerine ve daha etkili bir şekilde problem çözmelerine yardımcı olur.

Geniş Alan Tasarımı

öğrencilerin birden fazla disiplini bir arada ele aldığı bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımda, öğretmenler, içeriği daha esnek bir şekilde seçer ve farklı konuları birleştirerek öğrencinin konular arası ilişkileri görmesini sağlar.

Geniş Alan Tasarımı ayrıca, düzensiz ve parçalı bilgileri bütünleştirerek daha anlamlı öğrenmeler gerçekleştirmeye çalışır. Bu yaklaşım, öğrencilere konuları aşamalı olarak öğretirken, öğrenmelerini daha anlamlı hale getirmeyi amaçlar.

Diğer bir özellik ise, ortak gönleri olan dersleri birlikte ele almaktır. Öğretmenler, ortak ilgi alanlarına sahip dersleri bir araya getirerek, öğrencilerin disiplinler arası ilişkileri daha iyi anlamalarını sağlar.

Geniş Alan Tasarımı, öğrencilerin disiplinler arası çalışma becerilerini geliştirmelerini ve konuları daha bütünsel bir şekilde ele almalarını destekler. Bu yaklaşım, öğrencilerin daha etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlarken, aynı zamanda bilginin daha derin ve anlamlı bir şekilde öğrenilmesini hedefler.

Süreç tasarımı

Öğrencilerin nasıl öğrendiklerine ve öğrendiklerini nasıl uyguladıklarına odaklanır. Bu yaklaşım, öğrencilerin öğrenme sürecine katılımlarını teşvik eder ve eleştirel düşünmeyi geliştirmeyi hedefler.

 

Süreç tasarımında, belirli konuların öğrenilmesi sadece önemli değildir, aynı zamanda öğrencilerin bu süreci nasıl öğrendiklerine de odaklanılır. Genel öğrenme yöntemlerinin yanı sıra, öğrencilerin öğrenme yollarını da öğrenmeleri önemlidir. Bu tasarım yaklaşımı, eleştirel düşünmeyi öğretmek için farklı öğretim programlarına örnek olabilir.

 

Süreç tasarımı aynı zamanda öğrenci merkezli tasarımlara benzer ve öğrencinin öğrenme sürecine ve bilginin öğrenilmesine önem verir. Bu yaklaşım, öğrencilerin aktif olarak katıldığı bir öğrenme ortamı sağlar ve öğrencilerin öğrenme sürecini anlamalarını sağlar.

Korelasyonel tasarım

Birçok değişken arasındaki ilişkileri inceleyen bir araştırma tasarımıdır. Bu tasarım, araştırmacıların değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için korelasyon katsayılarını kullanmalarını sağlar.

Korelasyonel tasarım, araştırmacıların birden çok değişken arasındaki ilişkiyi anlamalarına yardımcı olur. Örneğin, bir araştırmacı, kişinin yaşının, kilosunun ve fiziksel aktivite düzeyinin arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. Araştırmacı, bu değişkenler arasında pozitif, negatif veya hiçbir ilişki olup olmadığını belirleyebilir.

Korelasyonel tasarım, ilişkisel bir tasarım olarak da adlandırılabilir. Bu tasarım, bir nedensel ilişkiyi doğrulamaz, sadece değişkenler arasındaki ilişkileri düzenler. Araştırmacılar korelasyonel bir tasarım kullanarak, belirli bir hipotezi test edebilir veya iki veya daha fazla değişken arasındaki ilişkileri belirleyebilir.

Korelasyonel tasarım, verilerin toplanması ve analizinde kullanılan çeşitli istatistiksel yöntemleri içerebilir. Bu tasarım, korelasyon katsayısı (örneğin Pearson korelasyon katsayısı veya Spearman sıralı korelasyon katsayısı) kullanarak değişkenler arasındaki ilişkileri ölçebilir.

Sonuç olarak, korelasyonel tasarım, değişkenler arasındaki ilişkileri anlamak için kullanılan bir araştırma tasarımıdır. Araştırmacılara, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek ve anlamlandırmak için istatistiksel yöntemlerin kullanılmasını sağlar.

Yorumlar

  1. Anlatım gayet güzel olmuş. Elinize sağlık kpsshanesi

    YanıtlaSil
  2. Güzel Yorumunuz için teşekkür ederiz

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?