Hedeflerin Aşamalı Sınıflamasını Bilişsel - Duyuşsal - Devinişsel Alan olarak sınıflandırabiliriz
Bilişsel (Zihinsel) Alan
Hatırlama: Bilgilerin olduğu gibi hatırlanması aşamasıdır. Tanımlama, söyleme, yazma, seçme, altını çizme, kavramlar ve olgular bilgisi gibi becerileri içerir. Örneğin, toplama ve çıkarma işlemlerini tanımlama.
Kavrama: Bilgilerin yorumlanarak farklı şekillerde ifade edilmesi aşamasıdır. Kendi cümleleriyle ifade etme, başka bir şekilde ifade etme, ayırt etme, açıklama, örneklendirme, çıkarımlarda bulunma, özetleme, tablolaştırma, tablo ve grafik okuma gibi davranışlar kavrama düzeyinde gerçekleşir. Örneğin, problem çözme yollarını örneklerle açıklama.
Uygulama: Bilgilerin uygulanması, hayata geçirilmesi,
gerçekleştirilmesi, tatbik edilmesi aşamasıdır. Yapma, çalıştırma, kullanma,
hazırlama gibi becerileri içerir. Örneğin, derste öğrenilen bir formülle
verilen bir problemi çözme.
Analiz : Bilgilerin
çözümlenerek parçalanması, unsurlara ayrılması, karşılaştırılması ve birbiriyle
ilişkilendirilmesi sürecidir. Örneğin, © Bir metni anlamak için kelimeleri ve
cümleleri analiz eder.
Sentez : Bilgilerin
yeniden birleştirilerek başka bir yapıya dönüştürülmesi, yeni bir şeyin
oluşturulması sürecidir (derleme, tasarım, üretme, önerme, yaratıcılıkta
bulunma, sentezleme vb.). Örneğin, © Bir konu hakkında yeni bir fikir ortaya
koyar ve bunu başka bir kişiye sunar.
Değerlendirme : Bilgilerin değerlendirilip yargıya
varılması, değerlendirme yanlışlarının düzeltilmesi, farklı görüşlerin
tartışılması, eleştirel düşünme becerisi kullanılarak sonuca varılmasıdır.
Örneğin, Bir metni değerlendirir ve yazarın niyetini sorgular.
Duyuşsal (duygusal) alan
Bireylerin duygusal tepkiler, değer verme, motivasyon ve duygusal bağlanma gibi konularla ilgilenir. Bireylerin duygularını ifade etme, duygusal durumları kontrol etme ve başkalarının duygusal durumlarına karşı empati yapma gibi becerileri içerir.
Psikomotor (kaslarla ilgili) alan
Bireylerin fiziksel becerilerini kullanma ve geliştirmeyle ilgilenir. Bu alan, hareket becerilerini, koordinasyonu, el becerilerini ve spor aktivitelerini içerir. Örneğin, bir enstrüman çalmak, spor yapmak veya el işleri yapmak gibi aktiviteler psikomotor becerilere örnektir.
Bu beş alanda gerçekleştirilen davranışlar, bilişsel
olarak bilgiyi işlemeyi, duygusal olarak duyguları ifade etmeyi, psikomotor
olarak fiziksel becerileri kullanmayı içerir. Bu alanlar birbirleriyle
etkileşim halindedir ve bireysel gelişimin tüm yönlerini kapsar.
BLOOM'UN BİLİŞSEL ALAN SINIFLAMASINA GETİRİLEN YENİLİKLER
Ayrıca, Bloom'un bilgi düzeyi artık bir basamağı temsil
etmek yerine, tüm taksonomik düzeyleri etkileyen bir boyut olarak kabul
edilmektedir. Yani, herhangi bir düşünme veya öğrenme faaliyeti tüm düzeyleri
içerebilir ve sadece bir düzeyle sınırlı kalmaz.
Diğer bir değişiklik ise, orijinal taksonomide sıralamaya
dayalı bir yaklaşıma yer verilirken, yenilenmiş taksonomide daha fazla esneklik
ve öğrenci merkezli bir yaklaşım benimsenmiştir. Öğrencilerin önceden
belirlenmiş bir sırayla aşamaları geçmek zorunda olmadıkları, daha özgür bir
şekilde ilerleyebildikleri düşünülmektedir.
Yenilenmiş taksonomide ayrıca, bilişsel süreçlerin
kullanımını ve kazanılmasını temsil eden alt becerilere daha fazla vurgu
yapılmıştır. Öğrencilerin düşünme becerilerini kullanma, analiz etme,
sentezleme, eleştirel düşünme, problem çözme gibi yetenekleri geliştirmesi
hedeflenmektedir.
Son olarak, öğrenmenin bağlamın ve deneyimin önemli
olduğu vurgulanmaktadır. Öğrenme, sadece bilgiyi biriktirmekle kalmayıp,
öğrencilerin gerçek dünya uygulamaları ve deneyimleri ile ilişkilendirilmesi ve
anlamlandırılması gerektiği düşünülmektedir. Bu nedenle, öğretim programlarında
aktif öğrenme, proje tabanlı öğrenme ve problem tabanlı öğrenme gibi yöntemlere
daha fazla yer verilmektedir.
Bunun dışında Haladyna Taksonomisi konusunda bir tablo
yoluyla açıklamaya çalışalım.
Haladyna Taksonomisi
Zihinsel davranış |
Hedef Davranış Örnekleri |
Anımsama |
Olgulara, kavramlara, sınıflamalara, araç gereçlere,
yöntemlere, İlkelere, kuramlara vb’lerine İlişkin bilgileri anımsama |
Anlama |
Kavramları, İlkeleri yeni bir bilgi bütünü içerisinde
ayırt etme, verilen bilgilerden yola çıkarak ileriye dönük çıkarımda bulunma
ve yorumlama |
Problem Çözme |
Kavramları, ilke ve genellemeleri birleştirerek yeni
bir problem durumuna bilimsel anlayışı kullanarak çözüm üretme. Problemi
belirleme, problemi tanımlama, veri toplama, gözlem yapma, değişkenleri
belirleme, deney tasarlama, ölçme, sonuca ulaşma, test etme |
Eleştirel düşünme |
Bir bilginin ya da savın doğruluğunu, gerçekliğini ve
güvenirliğini kanıtlama, bir konu hakkında karar verirken çeşitli
ölçütlerden yararlanma, okuduğu ya da duyduğu bir şeye ilişkin kanıt elde
etmeye çalışma |
Yaratıcılık |
Parçalardan yeni, Özgün, benzersiz bir bütün oluşturma,
yeni bir ürün ya da ürünü elde etme yöntemi geliştirme, bir problemi çözmede
yeni bir yol önerme, geni bir sanat ürünü yaratma vb. |
Yorumlar
Yorum Gönder
Bu Yazımız Hakkında Ne Düşünüyorsun?